79 proc. polskich internautów robi zakupy online, a ich liczba rośnie z roku na rok. Tak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2023”[1], autorstwa Gemius Polska. Najczęściej kupujemy odzież, akcesoria i dodatki (80 proc.), obuwie (67 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (65%). Jednak coraz większą popularnością cieszą się też zakupy spożywcze z dostawą do domu. Dlaczego?
Trend e-grocery w Polsce
Internetowe zakupy lubimy za wygodę, szeroki asortyment i szybkość dostarczania przesyłek. W internecie można dziś kupić niemal wszystko. Choć jeszcze przed dziesięcioma laty wydawało się to nie do pomyślenia, dziś zakupy pieczywa, wędliny czy warzyw i owoców online są nie tylko możliwe, ale coraz bardziej powszechne.
Przeniesienie usług zakupów spożywczych do strefy ecommerce to inaczej trend e-grocery. Rozwinął się on dynamicznie także dzięki pandemii COVID-19. W wyniku wprowadzonych w kraju restrykcji, zamknięcia stacjonarnych sklepów i marketów, wymuszono poniekąd zmianę zachowań konsumenckich. Branża spożywcza musiała się natychmiast zmienić, dlatego wzrosło znaczenie handlu online.
Po pandemii wiele osób na tyle przyzwyczaiło się do robienia zakupów spożywczych w internecie z dostawą do domu, że pomimo zniesienia ograniczeń w handlu nadal z tego korzystają. Dlaczego?
Nawyki zakupowe Polaków w ramach zakupów e-grocery
Polacy często robią zakupy spożywcze. 40 proc.[2] chodzi do sklepu codziennie. Jeśli chodzi o e-zakupy spożywcze z dostawą do domu, to mają one wiele zalet, takie jak m.in.:
- wygoda,
- oszczędność czasu,
- krótki czas obsługi,
- asortyment dopasowany do potrzeb,
- korzystne promocje, obniżające koszty zakupów.
Z badania przeprowadzonego przez SW Research dla Glovo w lipcu 2020 roku pod hasłem „Jedzenie i zakupy z dostawą do domu”[3] wynika, że niespełna 80 proc. Polaków zamawia z dostawą zakupy spożywcze i inne. Z kolei badanie wykonane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie marki Barbora w lutym 2023 roku pokazało, że ponad 50 proc. Polaków regularnie korzysta z usług e-grocery. Do najważniejszych korzyści wynikających z zakupów online z dostawą do domu respondenci zaliczyli[4]:
- brak potrzeby wychodzenia z domu, by zrobić zakupy – 48 proc. wskazań,
- oszczędność czasu – 47 proc.,
- możliwość robienia zakupów właściwie wszędzie – 38 proc.,
- wniesienie zakupów przez kuriera do domu – 37 proc.,
- brak konieczności stania w kolejkach – 30 proc.,
- oszczędności na paliwie – 20 proc.,
- szybkość realizacji zamówienia – 17 proc.
Tą samą tematykę poruszono w przeprowadzonym przez SW Research na zlecenie Everli badaniu rynku e-grocery w Polsce. Połowa respondentów wskazała, że poleciłaby swoim znajomym zakupy spożywcze online jako alternatywę dla zakupów stacjonarnych. Pozostałe wyniki badania prezentuje grafika:
Perspektywy rozwoju rynku e-grocery w Polsce i w Europie
Jak informuje Strategy& PWC, na koniec 2022 roku w Polsce sprzedaż produktów spożywczych online miała 1,4-procentowy[5] udział w handlu spożywczym. Szacuje się, że w 2027 roku udział ten wzrośnie do 2,7 proc.
Przede wszystkim to duże miasta przyczynią się do wzrostu udziału e-grocery w sprzedaży produktów spożywczych na terenie naszego kraju. W największych aglomeracjach miejskich udział ten może wynosić nawet 10 proc.
W Europie Zachodniej trend e-grocery jest jeszcze mocniej zaznaczony niż w Polsce. Według prognoz udział sprzedaży produktów spożywczych online w Wielkiej Brytanii do 2030 roku ma wzrosnąć do nawet 26 proc. W pozostałych europejskich krajach wyniesie on:
Badanie Strategy& pokazało, że do 2050 roku udział sprzedaży produktów spożywczych online ma sięgnąć między 35 a 50%[6] w każdym z wyżej wymienionych krajów – w Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji, Niemczech i Turcji.
Zakupy z dostawą do domu często mogą być jedynym rozwiązaniem dla osób starszych, z niepełnosprawnościami fizycznymi lub utrudnioną zdolnością poruszania się. Również młode rodziny z małymi dziećmi, osoby prowadzące intensywny tryb życia czy zwyczajnie niemające czasu na odwiedzanie stacjonarnych sklepów, doceniają wygodę, jaką daje im możliwość zakupów online z dostawą. Oszczędzają to, co jest dla nich najważniejsze – czas. Nie muszą stać w kolejkach, denerwować się brakiem miejsc parkingowych pod marketami i dyskontami, a otrzymują dokładnie te same produkty.
[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html
[2] https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2023/e-grocery-trendy-i-perspektywy-rozwoju.html
[3] https://38pr.prowly.com/106426-glovo-podsumowalo-pierwszy-rok-w-polsce
[4] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/11529/64-polakow-korzysta-z-e-grocery-niemal-poowa-wciaz-testuje-roznych-graczy-raport/
[5] https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2023/e-grocery-trendy-i-perspektywy-rozwoju.html
[6] https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2023/e-grocery-trendy-i-perspektywy-rozwoju.html