Ergonomia pracy przy biurku

Praca biurowa jest dziś bardzo popularnym zajęciem zawodowym i wiele ludzi też taką pracę wykonuje. Trzeba jednak pamiętać o tym, że niekoniecznie jest ona zdrowa dla naszego organizmu. Trzeba więc absolutnie zadbać o wygodę podczas takiej pracy i zminimalizować jej negatywne skutki działania na nas.

Podstawą jest na pewno odpowiednie krzesło. Powinno mieć ono regulowaną wysokość, by każdy mógł je dopasować pod siebie, powinno być też na kółkach. Bezwzględnie musi mieć również dobrze wyprofilowane, twarde i wysokie oparcie (to bardzo ważne dla naszego kręgosłupa) oraz podłokietniki, na których możemy położyć ręce. Dobrze we współpracy z takim krzesłem sprawdzą się poduszki lędźwiowe, które dodatkowo ustabilizują dolną część naszych pleców. Ważne jest też oczywiście biurko. Musi ono mieć odpowiednią wysokość, tak byśmy swobodnie położyli na nim zgięte ręce – nie za wysoko i nie za nisko. Na biurku zazwyczaj stoi monitor komputera i musi on być bezwzględnie na wysokości wzroku, tak byśmy patrzyli na niego na wprost, ani się nie pochylając, ani nie podnosząc głowy. Nie może on też stać za blisko nas, byśmy nie męczyli oczu. Jeżeli dużo czasu pracujemy na klawiaturze, przydadzą się też podstawki pod nadgarstki, by zapobiec ich zwyrodnieniom. Jeżeli nasza praca jest w zdecydowanej większości siedząca, to trzeba też absolutnie pamiętać o tym, by co najmniej raz na godzinę zrobić sobie przerwę, wstać od komputera i poruszać się nieco, by rozruszać skostniałe mięśnie i stawy, gdy to możliwe, zrobić nawet kilka skłonów i wymachów rąk.

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *