Zwykło się uważać, że w przypadku faktoringu niepełnego niezapłacenie faktury przez klienta oznacza konieczność zwrotu zaliczki faktorowi. Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze tak jest! Faktor i faktorant mają do wyboru kilka rozwiązań. Poznaj je, by wiedzieć, jak się zachować w analogicznej sytuacji.
Nieopłacona faktura – zwrot zaliczki faktorowi
Najpopularniejsze rozwiązanie w przypadku nieopłacenia faktury przez klienta to wspomniany już zwrot zaliczki przez faktoranta. Ponieważ faktoring niepełny nie uwzględnia brania na siebie przez faktora ryzyka niewypłacalności klienta, faktorant powinien liczyć się z możliwością braku uiszczenia opłaty i mieć przygotowane rozwiązanie na tę okoliczność.
Wydłużenie terminu spłaty zadłużenia
Jeżeli jednak faktorant nie przygotował planu B i nie ma z czego spłacić faktorowi zaliczki bądź też nie chce tego robić, bo potrzebuje otrzymanych pieniędzy, może uzgodnić z faktorem wydłużenie terminu spłaty zadłużenia przez klienta. Istnieje bowiem szansa, że klient nie zapłacił, bo zachorował, doświadczył trudności w życiu prywatnym, wyjechał, miał urlop lub po prostu zapomniał – zdarza się.
Przekształcenie umowy faktoringowej
Okazało się, że klient nie zapomniał zapłacić ani nie miał na głowie ważniejszych spraw, tylko po prostu nie zamierza dokonać płatności? Przedsiębiorcy pozostają dwie drogi: pierwsza to oddanie zaliczki faktorowi, druga to przekształcenie umowy faktoringowej w umowę windykacji. W drugim przypadku faktor będzie walczył o spłatę zadłużenia – również w sądzie – w imieniu faktoranta.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Aow.pl.
Zdj. Shutterstock