Zegarki bardzo precyzyjne, a jednocześnie o unikatowym designie, właśnie tak kojarzy się szwajcarska marka zegarków Swatch. Jednak za powstaniem kultowej marki, zawsze stoi jakiś człowiek wizjoner, ktoś, kto dostrzegał wiele rzeczy inaczej niż wszyscy inni. W przypadku szwajcarskiej firmy tą osobą jest Nicolas Hayek.
Nicolas Hayek, czyli człowiek z wizją
W 1979 roku dwie firmy zegarmistrzowskie Assuag oraz SSIH były na skraju bankructwa. Wtedy firma doradcza, której przedstawicielem był Nicolas, otrzymała zadanie, które wydawało się niemożliwe do zrealizowania: postawienie na nogi dwóch wspomnianych firm produkujących zegarki, które nie dawały sobie rady na rynku europejskim, w rywalizacji z tanimi zegarkami kwarcowymi z Japonii i Dalekiego Wschodu. Jak się okazało Nicolas Hayek, miał odebrać w całym procederze ogromną rolę. Doradca, obu firmom na wyjście z kryzysu zaproponował stworzenie zegarków dobrych jakościowo, ale jednocześnie bardzo atrakcyjnych cenowo. Nicolas był tak pewny swojego pomysły, że wykupił większość udziałów obu upadających marek. Tak powstała organizacja Swatch, która nową nazwę przyjęła w 1985 roku.
Wizja Hayeka? Zegarek Swatch
Pomysł Nicolasa polegał na wprowadzeniu do sprzedaży modelu zegarka o nazwie Swatch. Pomysł na nazwę jest skrótem od angielskiej nazwy: Szwajcarski zegarek. Co takiego rewolucyjnego było w pierwszych modelach, znanej obecnie marki? Do produkcji zegarków użyto bardzo dobrych jakościowo materiałów, dokładnie takich jak w innych szwajcarskich zegarkach, ale w porównaniu do nich, ograniczono ilość zastosowanych elementów. Zamiast 151 elementów było tylko 50, co sprawiło, że cena zegarka poszybowała w dół. Oprócz tego zegarki Swatch wyróżniały się ciekawym designem i kolorystyką, nie było to tradycyjne konstrukcje, ale ciekawe kolorowe zegarki, które w zależności od nastroju lub pogody, można było zmieniać, i tym samym uczynić z nich ważny element swojego ubioru. Nicolas Hayek tym pomysłem rozbił bank i okazało się, że ludzie masowo ruszyli do sklepów po ciekawy, kolorowy zegarek, który oprócz tego, że był naprawdę tani, to również był bardzo atrakcyjnie wyceniony.
Innowacyjność i radość kreowania, czyli Swatch projektuje wygląd zegarka na nowo
Pomysł Heyka był rewelacyjny. Jednak sam produkt, który się bronił, to zdecydowanie za mało, potrzebna jest jeszcze dobra promocja i wsparcie sprzedażowe. Swatch, chcąc przetrwać, dostosował się do wymagań klientów. Zegarki tej marki, można było zakupić, w domach towarowych, a nie tak jak do tej pory u renomowanych jubilerów. Aby czasomierze, były jeszcze bardziej konkurencyjne, stworzono więcej różnokolorowych modeli. Szwajcarzy do tej pory uważali, że dobry produkt broni się sam, jednak aby przedsiębiorstwo przetrwało, potrzebna było agresywna akcja promocyjna. Nicolas Hayek wpadł do kolejny, jak się okazało równie genialny pomysł, do kampanii Swatch postanowił zatrudnić znanych designerów. Jednym z nich był pochodzący z Nowego Yorku Keith Haring, przedstawiciel sztuki graffiti. Dzięki temu w latach 80 oraz 90, modele zegarków Swatch promowane przez Keitha stały się znakiem rozpoznawczym marki.
Swatch, czyli pierwsze zegarki fashion
Dzięki takim pomysłom, jak wykorzystanie do projektowania czasomierzy, takich artystów jak Haring, Swatch stał się pierwszą firmą, która stworzyła, tak modne dzisiaj, zegarki fashion. Do dzisiaj szwajcarska marka jest sponsorem wielu wydarzeń artystycznych oraz dyscyplin sportowych. O fenomenie marki może świadczyć fakt, że zegarki Swatch, zebrały wokół siebie mnóstwo fanów, i pojawił się nawet jej klub kolekcjonerów zegarków. Wytrwałość Nicolasa Hayeka sprawiła, że obecnie Swatch jest marką rozpoznawalną na całym świecie. Oprócz zegarków plastikowych, kolorowych, pasujących do młodych i kreatywnych osób, szwajcarska firma produkuje czasomierze stylowe i eleganckie, dla bardziej wymagających klientów. Jedne z najbardziej znanych zegarków Swatch to powstały w 1991 roku model Swatch Automatic, który był wyposażony w automatyczny mechanizm nakręcania. Kolejnym dużym wydarzeniem była premiera zegarka Swatch Solar, który był wyposażony w mechanizm solarny, który go zasilał. Obecnie firma produkuje modele, które można połączyć z internetem oraz takie, dzięki którym zapłacimy zbliżeniowo w sklepie lub restauracji. W Polsce zegarki Swatch cieszą się sporą popularnością. Klienci zwracają uwagę na ciekawy design oraz atrakcyjną cenę. Zegarki szwajcarskiej firmy, są dostępne w wielu sklepach internetowych oraz stacjonarnych.
Jak wymyślić zegarek na nowo?
Swatch jest przykładem marki, która pokazuje, że można zegarek wymyślić na nowo, a czasomierz, nie musi kojarzyć się tylko z eleganckim strojem, ale również luźnym stylem, a na dodatek może wyrażać emocje. Dzięki mądrym decyzjom, a jednocześnie odwadze jednej osoby powstała marka, bez której obecnie, żaden fan zegarków nie wyobraża sobie życia. Zegarki Swatch, są idealnym wyborem na prezent, do noszenia na co dzień i na każdą inną okazję. Ciekawy design raz atrakcyjna cena sprawiają, że znalezienie „swojego” modelu nie będzie problemem.