Zdrowie

Oleje na odporność w codziennej diecie


karate, zachód słońca

Zdrowa dieta, ruch na świeżym powietrzu i sen – to trzy filary naszej odporności. Jeśli przyjrzeć się im z bliska, każdy z nich wpływa zbawiennie nie tylko na układ immunologiczny, ale także na inne aspekty związane z naszym zdrowiem. Tym bardziej warto stosować się do zaleceń lekarzy i dietetyków. Ci coraz częściej podkreślają rolę tłuszczy roślinnych, których nie powinno zabraknąć w naszej codziennej diecie. Jakie oleje wzmacniają naszą odporność i jakie zastosowanie znajdują w kuchni?

Olej z czarnuszki na odporność

Na wzmacnianie odporności, przede wszystkim u alergików i astmatyków, poleca się olej z czarnuszki. Olej ten ma silne właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, znacząco łagodzi objawy alergii – duszności, a nawet kaszel. Oczywiście olejem z czarnuszki wzmocnimy swój układ immunologiczny, nawet jeśli nie jesteśmy alergikami czy astmatykami. Jedyną wadą tego oleju jest dość specyficzny smak, który nie wszystkim odpowiada. Trudno również dodawać olej z czarnuszki do potraw, dlatego ten olej poleca się przede wszystkim do picia. Dawkowanie należy zacząć od niewielkich ilości, nawet jednej kropli dziennie. Olej z czarnuszki mogą spożywać dzieci od pierwszego roku życia.

Inne oleje na odporność – wykorzystuj je w kuchni każdego dnia

Rodzinne olejarnie mają w swojej ofercie różnorodne oleje roślinne: olej z pestek dyni, olej sezamowy, olej konopny i inne. Każdy z nich ma nieco inne właściwości – np. olej z pestek dyni działa przeciwpasożytniczo. Dodatkowo każdy olej roślinny zawiera cenne kwasy tłuszczowe, przede wszystkim kwas omega-3 i kwas omega-6, które obniżają poziom cholesterolu we krwi, obniżają ciśnienie, działają przeciwmiażdżycowo i zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej. Oleje te można dodawać do sałatek, uzyskując ciekawy smak i aromat drugiego śniadania. Na olejach tłoczonych na zimno nie powinniśmy jednak smażyć.

Do smażenia i pieczenia lepiej wykorzystywać oliwę z oliwek lub olej rzepakowy. Zasadniczo jednak warto ograniczyć smażenie potraw. Oba tłuszcze doskonale sprawdzają się również do sałatek. Możemy również pójść w ślady Włochów, Greków czy Hiszpanów i maczać w dobrych olejach roślinnych świeżą bagietkę lub inne pieczywo. Pamiętajmy, by taką przekąskę potraktować jak osobny posiłek, który zawiera niemałą ilość kalorii.

W diecie warto wykorzystywać również nasz polski olej lniany, który należy do najzdrowszych olejów na świecie. Olej lniany zalicza się bowiem do super foods. Zamiast jeść drogie nasiona chia czy jagody goji, możemy po prostu skropić skrojone pomidory olejem lnianym i zjeść taką przekąskę na drugie śniadanie.

Oleje w kapsułkach – zdrowa suplementacja diety

Nie zawsze mamy możliwość spożyć 4 czy 5 pełnowartościowych posiłków, tym bardziej nie zawsze mamy możliwość zjeść je bezpośrednio po przygotowaniu. Tryb życia, obowiązki zawodowe sprawiają, że pewne mikro- i makroelementy trzeba suplementować. Podobnie jest w przypadku olejów roślinnych – wybierając dobrej jakości oleje w kapsułkach, uzupełnimy potrzebną dawkę kwasów nienasyconych i antyoksydantów, dzięki którym zadbamy o nasze zdrowie i samopoczucie.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Pro Aktiv.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
6 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.