Popularność wybranych marek modowych to wynik dobrze przemyślanej, skrupulatnie zaprojektowanej i realizowanej strategii komunikacji. Spójne komunikaty, dopasowane do wybranej grupy docelowej i do momentu, w jakim są emitowane, to przepis na modowy sukces.
O czym warto wiedzieć tworząc strategiczną komunikację marketingową w branży fashion?
Zanim zaczniesz myśleć o długofalowej strategii komunikacyjnej, zastanów się jaka jest Twoja marka tu i teraz. Spójrz na nazwę, logo, wypracowaną tożsamości i cel, do którego dążysz. Czy aby na pewno jesteś w stanie określić podstawowe parametry swojej marki? Jeśli nie – nadrób zaległości.
Kiedy już opiszesz swój brand, zastanów się nad swoimi klientami. Strategiczna komunikacja opiera się na wypracowanej więzi, pielęgnuje relacje z Klientami i pogłębia je. Wejdź w przysłowiowe buty swojego odbiorcy – jaki on jest? Co myśli o Twoim produkcie? Z czym się mierzy? Jak sobie radzi?
Buyer Persona – portret psychologiczny idealnego klienta
Stwórz portret psychologiczny idealnego klienta. Na podstawie zebranej wiedzy o potrzebach, problemach, stylu życia odbiorcy Twoich produktów, określisz reprezentanta grupy, do jakiej się zwracasz. Buyer Persona to wyznacznik sposobu mówienia do Klienta, a także wyznacznik stylu produktów, jakie tworzysz. Każda marka modowa ma określone persony – od 2 – 5 reprezentantów.
Ambasadorzy marki fashion
Zwróć uwagę na swoich pracowników – to pierwsi odbiorcy Twoich nowych kolekcji. Dbaj o relacje z pracownikami marki, aby stanowili Twoich sprzymierzeńców. Inspiruj ich, opowiadaj o swoich pomysłach, dziel się ciekawostkami. Twórz przewodniki po kolejnych kolekcjach, by handlowcy mieli z czego czerpać pomysły. Pracownicy staną się ambasadorami marki, o ile będzie to wynikiem ich własnej woli!
Sposób mówienia w komunikacji marketingowej
Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojej marki jest opracowanie dekalogu własnej firmy, czyli takiego zestawienia kluczowych komunikatów marki, które będą Cię prowadzić w strategii.
Na rynku mody panuje trend kopistów – marki kopiują marki, które skopiowały inne marki. Opowiedz o swojej wizji w unikalny sposób! Pozwól sobie mówić. Wyraź siebie. Nie idź tą samą drogą, co wszyscy. Szukaj w sobie nowości.
Mów obrazem – korzystaj z pomocy kreatywnych art directorów
Obraz w branży fashion mówi więcej, niż niejedno słowo. Pamiętaj, by Twoje komunikaty słowne były spójne z komunikatami wizualnymi. Szukaj takich rozwiązań, które pozwolą Ci zachować charakterystyczne cechy, a jednocześnie dotrą do odbiorców i zachęcą ich do posiadania oferowanych przez Ciebie produktów. Obraz mówi – obraz zachęca, pamiętaj o tym na każdym etapie tworzenia strategii.
Milczenie jest lepsze od braku spójności komunikacji marki
Każdy ekspert ds. komunikacji potwierdzi, że nie ma większego przewinienia w marketingu niż niespójny sposób komunikowania się z odbiorcą. We wszystkich kanałach mów w jeden sposób – to podstawa strategicznej komunikacji.
Pracując nad strategią komunikacji marki, pamiętaj o otwartości przede wszystkim na siebie i uważności na potrzeby grupy docelowej. Dbaj o spójny, wizualny przekaz i unikalny koncept! A Twoja marka z pewnością zostanie dostrzeżona.
tagi: strategia komunikacji marki, spójność komunikacji marki, ekspert ds. komunikacji, branża fashion, buyer persona, komunikacja marketingowa, strategiczna komunikacja