Oferta idealnie skrojona pod oczekiwania klientów – to naczelna zasada biznesu sezonowego. Przedsiębiorcy prowadzący działalność tylko przez określoną część roku mają szansę trafić w potrzeby danej grupy odbiorców, jeśli tylko odpowiednio skomponują ofertę i zadbają o reklamę. Najlepsze przykłady to lodziarnia w środku lata w nadmorskiej miejscowości lub stoisko ze świątecznymi ozdobami w listopadzie i grudniu. Sprawdź, jak zorganizować biznes sezonowy, aby się opłacał!
Na czym polega biznes sezonowy?
Przedsiębiorcy działający sezonowo wykorzystują szczyt zapotrzebowania na dany towar lub usługę. Jeśli uda im się trafić z ofertą do określonej grupy klientów, zadbają o dobrą lokalizację i zaplanują działania marketingowe, bez problemu zarobią na utrzymanie w pozostałej części roku. Celem działalności wyłącznie w sezonie jest maksymalizacja zysków w czasie wzmożonego ruchu, np. turystycznego.
Biznes sezonowy niejedno ma imię!
Typ działalności sezonowej możesz dopasować do osobistych preferencji (łącząc pracę z pasją), ale przy planowaniu biznesu tego typu warto kierować się przede wszystkim perspektywą zysku. Jeśli Twoja oferta okaże się nietrafiona lub mało konkurencyjna, możesz mieć problem z utrzymaniem się przez pozostałe miesiące w roku ze względu na niskie obroty.
Właśnie dlatego biznes sezonowy wymaga dobrej strategii, czyli:
- określenia docelowej grupy klientów i ich potrzeb,
- skonstruowania oferty adekwatnej do zapotrzebowania,
- wyboru lokalizacji,
- działań promocyjnych,
- organizacji miejsca świadczenia usług w myśl optymalizacji kosztów prowadzenia działalności.
Do najpopularniejszych form biznesu na sezon należą:
- lodziarnie,
- punkty sprzedaży okazjonalnych ozdób i gadżetów (w okresie Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Halloween, karnawału, rocznic państwowych),
- wypożyczalnie sprzętu plażowego,
- szkoły surfingu czy nurkowania,
- punkty sprzedaży fajerwerków w okresie noworocznym,
- sklepiki z lokalnymi pamiątkami.
Zalety biznesu sezonowego
Przed przedsiębiorcami działającymi w sezonie stoi szereg wyzwań, ale odnoszą oni liczne korzyści z tego typu działalności. Największą z nich jest możliwość uzyskania bardzo wysokich przychodów w stosunkowo krótkim czasie. Z kolei kilkumiesięczny okres przestoju można wykorzystać na efektywny wypoczynek oraz skuteczne planowanie kolejnego sezonu. Przykładowo właściciel tymczasowej lodziarni będzie miał co najmniej pół roku na przygotowanie strategii przed kolejnym sezonem, a zimą bez stresu wyjedzie na urlop.
Biznes sezonowy wiąże się też z oszczędnościami na kosztach operacyjnych. W końcu ewentualnych pracowników zatrudniasz tylko przez określony czas, najczęściej na umowę zlecenie. Wiąże się to z obniżonymi kosztami pracodawcy. „Cięcia” dotyczą także kosztów utrzymania lokalu – za media czy wynajem również nie płacisz przez cały rok.
Gdzie szukać optymalizacji kosztów?
Jeśli zależy Ci na zoptymalizowaniu kosztów biznesu, ale bez kompromisu związanego z jakością świadczonych usług, postaw na rozwiązania, które Ci to umożliwią. Jednym z nich jest wynajem kontenerów handlowych czy usługowych. Są to solidne i estetyczne konstrukcje, które możesz wykorzystywać tymczasowo.
Kontener usługowy to na tyle uniwersalny obiekt, że możesz zaaranżować w nim niemal każdy rodzaj działalności – pod warunkiem wyboru adekwatnego metrażu i wyposażenia wnętrza.
– Kontenery przeznaczone pod handel czy świadczenie usług są bardzo elastyczne. Proponujemy klientom rozwiązania modułowe. Oznacza to, że mogą oni dowolnie rozbudowywać przestrzeń pracy zarówno w pionie (o kolejne piętra), jak i poziomie – podkreśla specjalista z Biura Obsługi Klienta firmy G-CON.
Elastyczność i modułowość kontenerów pozwalają z jednej strony wyróżnić się na tle konkurencji, a z drugiej – dostosować rozwiązania biznesowe do Twoich możliwości finansowych. W ten sposób zyskasz pewność, że biznes sezonowy będzie się opłacać!